Smygreklam

Man brukar säga att den bästa reklamen är den reklam som konsumenten inte uppfattar som reklam. Ett bra exempel på sådan är all smygreklam som sker i media, tv och filmproduktion. Exempelvis dricker Brad Pitt en iskall Coca Cola i filmen Babel.

Idag läste jag att Wasa knäckebröd fått en oväntad ökad försäljning i USA på 50%. Det hela beror på att den omåttligt populära Oprah Winfrey (talkshow i USA) ska ha ätit en macka under bästa sändningstid och sedan sagt att det var både gott och sunt.

Dagen efter var brödet slut i nästan alla livsmedelsbutiker och Wasabröd fick starta en till produktionslina för att hinna med. På frågan om vilken kändis som Wasabröds vd Patrik Andersson helst skulle vilja se ätandes knäckebröd svarar han:

–Oj, det var en svår fråga. För vår business tror jag att om Lill Babs hade gjort det Oprah gör tror jag att det hade haft en stor betydelse.

Nu kanske ni undrar om detta inlägg bara var smygreklam för ett gott, fiberrikt och lättuggat bröd från Wasa?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *